Vad är MediYoga?

Mediyoga är en terapeutisk yogaform. MediYoga, är grundat och framtaget av Göran Boll på MediYoga Institutet i Stockholm. MediYoga har sitt ursprung i Kundaliniyoga och började ta form 1998 då det första samarbetet med Karolisnka Institutet startade. MediYoga är ett mycket kraftfullt redskap mot stress, utbrändhet och andra obalanser och det är enkelt att använda. Alla kan utöva medicinsk yoga.

Att tänka på innan du börjar

  • Träna gärna barfota
  • Ät inte nära inpå ett yogapass / Matsmältningsprocessen försvårar träningen.
  • Drick vatten efter genomfört yogaprogram eller meditation. Undvik alkohol.
  • Ta det lugnt direkt efter yoga. Sträva efter att mjuk starta in i vardagen igen för att bära med dig känslan av balans och stillhet långt efter programmets slut.

 

Vad betyder det?

Intoning
MediYoga  börjar alla yogaprogram med en så kallad intoning, en startsignal, att nu är det dags att börja.

Så här gör du: Slut ögonen. Sitt med handflatorna samman framför bröstet, tummarna mot bröstbenet. Tona in dig med mantrat: ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger. Mantrat betyder att du öppnar dig för din inre visdom.

Fokus: SAT NAM och tredje ögat
Ett bra sätt att hålla koncentrationen är att hålla ögonen slutna och fokus på en punkt mitt mellan ögonbrynen, tredje ögat. Håll fokus både under och mellan övningarna. Enligt yogisk tradition är tredje ögat sätet för intuition. Koppla mantrat Sat Nam till andetaget, tänk SAT på in- och NAM på utandning. det hjälper dig att hålla fokus här och nu.

Nacklås
I sittande ställning strävar du efter att dra in hakan en aning så nacken kommer i rätt linje med ryggen. Det underlättar energiflödet längs ryggraden hela vägen upp till hjärnan.

Rotlås
En muskelkontraktion i nedre delen av bålen som oftast avslutar varje yogaövning. Andas ut all luft. Håll andan ute. Knip ihop anusmuskeln och håll den. Dra muskulärt upp urinvägstrakten och håll även den samt dra naveln in mot ryggraden. Håll alla tre under 5-15 sekunder. Andas in, släpp rotlåset, andas ut och slappna av. Rotlåset frigör Kundalinienergi i kroppenoch balanserar bäckenet.

Eldandning
En kraftfull andningstekniksom sätter fart på cirkulationen och ökar energinivån i kroppen. Du andas snabbt in och ut genom näsan, 1-3 gånger per sekund utan paus mellan in- och utandning. Slappna av i bröstkorgen och ta magen till hjälp i andetaget. När du andas in putar magen ut och när du andas ut dras magen tillbaka in igen.

Det är lätt att bli yr av eldandningen i början, men så länge magen styr andetaget på rätt sätt blir det aldrig fråga om hyperventilation. Viktigt här är att in- och utandning alltid ska vara lika långa.

OBS. Ingen eldandning vid menstruation eller graviditet.

Uttoning

Efter avslutat yogaprogram tonar du ut dig med SAT NAM tre gånger.

SAT NAM betyder – Jag är sann.

VIKTIGT!
Om du är kvinna: Ta det lugnt med yoga under menstruation. Eldandning och rotlås hoppar du helt över dessa dagar. Om du är gravid, tala gärna med din yogalärare innan.

  • Gäller alla: Ingen yoga i samband med förtäring av alkoholeller andra droger.
  • Var uppmärksam på hur övningarna påverkar dig, lyssna till kroppen.
  • Om en övning gör fysiskt ont, gör den långsammare, kortare tid eller inte alls.
  • Yoga ska aldrig göra ont.

 

OM YOGA

  • Yoga betyder förening, att föra samman, föra ihop något som gått isär, hitta tillbaka till något som vi förlorat.
  • Tillsammans blir vi starka – jag och mitt medvetande, kropp och själ, människo-själ och världssjäl.
  • Yoga är ett system för fysisk, mental och andlig träning.
  • En vanlig missuppfattning om yoga är att det är ett system för fysiska övningar och ställningar.
  • Faktum är att yoga är en fullständig vetenskap för livet, ett fullständigt system vilket inkluderar fysiska ställningar (asanas) som en av många olika komponenter. Utövandet av yoga är minst 4000- 5000 år tillbaka.
  • Yoga är inte någon religion och är inte heller kopplad till någon specifik religion.
  • Yoga är en filosofi som först och främst är en praktisk fysisk, mental och andlig disciplin som föresprakar personligt utövande, ledande till andlig insikt. Yoga är helt enkelt ett vertyg som ger dig möjlighet att utforska din egen mänskliga natur. Yogan utesluter aldrig någon från att delta.

 

Andning

  • Andningen spelar en viktig, grundläggande roll i yoga.
  • Andningen är grunden för all hälsa. Nyopererade patienter på sjukhus får ta långa djupa andetag för att underlätta läkeprocessen.
  • En djup, långsam och kontrollerad andning som lugnar ner kroppens funktioner och syresätter blodet.
  • Stress och långa djupa andetag går inte att kombinera i kroppen.
  • Andas genom näsan

Vår andnings apparat är konstruerad för andning genom näsan. Luften passerar genom filter som värmer, renar och fuktar luften innan den når lungorna. Genom den medvetna andningengenom näsan sjunker frekvensen andetag per minut och du blir allt mer avslappnad.

 

Mantra

Mantra kommer från roten man, dvs. sinne, och tra som betyder tona in eller stämma ( som i att stämma en gitarr), alltså är mantra ett ord eller namn som stämmer sinnet till rätt vibration för meditationen. Syftet är att stilla och befria sinnet genom att låta det arbeta med en enda sak.

Professor Kerstin Uvnäs Moberg menar i boken “Lugn och beröring” att det kan finnas ett samband mellan oxytocin frisättning och de upprepande långsamma rytmer som används vid mantrasång.

 

Meditation

Kroppens negativa reaktioner på stress minskar. Mätningar av muskelspänningar under meditation har visat att dessa sjunker nästan ner till noll.  Meditation kan lindra högt blodtryck, huvudvärk och kroniska smärttillstånd. Blodcirkulationen färbättras och EEG-mätningar visar att hjärnans aktivitet under meditation liknar den vid sömn vilket kan vara till hjälp för människor med sömnrubbningar. Liksom yoga ger meditation andrum, rum för anden.

Meditation kräver koncentration, uthållighet och tid, 11 minuter, 1-2 gånger om dagen rekomenderas.

När du börjar meditera kan du märka hur tankarna och sinnet drar iväg med dig. Du kanske upplever att du är okoncentrerad och det är en helt normal reaktion. För att återfå fokus igen använd mantra, andning. Lägg märke till hur du kan få upp tankar som relaterar till aktuella problem.

Den djupt liggande stress som de flesta har inom sig, kan ta form som ytligt liggande tankar.

– Släpp alla förväntningar när du mediterar

– Bevittna

– Känn efter

– Innerst inne vet du vem du är och vart du är på väg

 

Kärleksfulla insikter

  • Ha tålamod med din kropp!
  • Fokusera på vad din kropp gör för dig, inte på hur den ser ut.
  • Du är perfekt precis som du är. Att förändra kroppen för att bli lycklig är att bara skrapa på ytan. Vad finns under ytan? Vad behöver du egentligen för att bli lycklig?
  • Meditera, meditera och fortsätt meditera tills du har lärt dig att släppa taget om allt det du är rädd att förlora.
  • Slut fred med det förflutna. Förlika dig med det som har hänt. Det är enda sättet att skapa en lycklig framtid.
  • Gör mer av sådant som får dig att må bra. Fokusera på att vara lycklig.
  • Det är i tystnaden som genombrotten kommer.
  • Balans är summan av de ögonblick av närvaro och tacksamhet som du skapar under dagen.
  • Låt din yoga utvecklas och förändras utifrån vad din kropp behöver.
  • Livet ger oss utmaningar för att vi ska växa. Allt som händer, händer av en anledning. Skygga inte för något. Omfamna de svåra tiderna på samma sätt som du omfamnar de goda.
  • Ingeting är viktigare än att du mår bra. Att säga nej ibland är att ta hand om sig själv.
  • Ät bra och motionera av rätt anledning. Älska din kropp först och låt förändringen (om det behövs) komma senare.